• Zdjęcie autoraKancelaria Radcy Prawnego Grzegorz Michalik

ODPOWIEDZIALNOŚĆ PODATKOWA CZŁONKA ZARZĄDU SPÓŁKI KAPITAŁOWEJ

Zaktualizowano: 21 mar 2022

Przedsiębiorcy myśląc, że najbardziej bezpiecznym jest prowadzenie działalności gospodarczej w formie spółek kapitałowych, a więc spółki z ograniczoną odpowiedzialnością i spółki akcyjnej, często zapominają o art. 116 Ordynacji podatkowej. Przepis ten najogólniej rzecz ujmując przewiduje osobistą odpowiedzialność członków zarządu spółek kapitałowych za zobowiązania tego podmiotu.

Postępowanie podatkowe w sprawie odpowiedzialności członka zarządu jest wszczynane w formie postanowienia. W toku prowadzonego postępowania organ podatkowy ma obowiązek zgromadzić dowody dotyczące zaległości spółki, bezskuteczności egzekucji wobec spółki, okresu, w jakim osoba trzecia była członkiem zarządu spółki, a także tego, czy wystąpiła którakolwiek z przesłanek wyłączających odpowiedzialność członka zarządu (czyli czy złożono we właściwym czasie wniosek o ogłoszenie upadłości albo wszczęcie postępowania układowego) oraz czy istnieje mienie spółki, z którego egzekucja umożliwi zaspokojenie zaległości podatkowych spółki w znacznej części. Są to tzw. przesłanki wyłączające odpowiedzialność, które jak wynika z art. 116 § 1 Ordynacji podatkowej, mają zostać wykazane przez członka lub byłego członka zarządu. Dlatego też w tym zakresie organ podatkowy powinien wezwać stronę do wskazania istnienia przesłanek wyłączających jego odpowiedzialność i do przedstawienia w tym zakresie dowodów.

Jeżeli chodzi o kwestię upadłości czy postępowania układowego, organ podatkowy powinien wystąpić do sądu właściwego dla spółki z wnioskiem o udzielenie informacji na temat tego, czy i kiedy zgłaszany był wniosek o wszczęcie postępowania upadłościowego lub układowego. Odnośnie do majątku to organ podatkowy powinien w aktach sprawy zgromadzić akta postępowania egzekucyjnego, z których wynika że spółka nie ma majątku.

Organ podatkowy, prowadząc postępowanie w sprawie odpowiedzialności członka zarządu, ma obowiązek zweryfikować, czy we wskazanym okresie członek zarządu którego dotyczy zobowiązanie pełnił tę funkcję.

Organ podatkowy nie może wydać decyzji o odpowiedzialności członka zarządu za zaległości podatkowe spółki, jeżeli od końca roku kalendarzowego, w którym powstała zaległość podatkowa upłynęło 5 lat ( art. 118 § 1 Ordynacji podatkowej) , a także gdy zobowiązanie podatnika przedawniło się. Zobowiązanie wynikające z decyzji o odpowiedzialności osoby 3 przedawnia się po upływie 3 lat od końca roku kalendarzowego, w którym została doręczona decyzja o odpowiedzialności podatkowej osoby trzeciej ( art.118 § 2 Ordynacji podatkowej).

W przypadku chęci skonsultowania problemu prawnego, zapraszam do kontaktu

z Kancelarią.

Kancelaria reprezentuje naszych Klientów podczas postępowania podatkowego przed organami podatkowymi jak również w trakcie kontroli podatkowej firmy.

105 wyświetleń0 komentarzy

Ostatnie posty